Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.12.2007 17:13 - Моята среща с романите на Урсула Ле Гуин
Автор: goran Категория: Лични дневници   
Прочетен: 7490 Коментари: 8 Гласове:
2

Последна промяна: 06.08.2012 11:31


       Чета фантастика още от ученик (от 1993-1994 г.), но незнайно защо до преди две години не бях чел нито една от книгите на Урсула Ле Гуин.
       Бях чувал много и все положителни отзиви за фентази романа й “Землемория” – искаше ми се да прочета някоя нейна книга, но по прицип предпочитам да чета традиционна научна фантастика. И така не се натисках, а чаках някоя от книгите на Урсула Ле Гуин сама да дойде при мен – чаках, чаках и ... се случи;-)
       Мой приятел и голям фен на фантастиката, фентазито, а по настоящем и на кибер пънка ми подари романа Землемория за рождения ден.:-) Ден по-късно разнасях солидното томче навсякъде с мен, а след още три дни горещо го препоръчвах на всеки срешнат:-) 

       До тук добре, “Землемория” наистина ми бе интересна, нещо повече усещах, че трябва да я препрочета, но в улисията това така и не случи, и аз постепенно забравих Урсула Ле Гуин.
       И така до началото на това лято, когато за малко отидох на гости на същия този момък, който година и половина по рано ми бе подарил “Землемория”.  Докато си говорихме стана дума, че ми се е дочела някоя хубава фантастика – помолих го за помощ, за някоя интересна книга по негова препоръка.:-) ... Последва минутка размисъл, поглед към рафта с книги и репликата: “Да мисля, че имам нещо точно за теб, може би тази книжка ще ти допадне.:-)" ... след тези думи ми връчи една от малките книжки на поредица „Галактика” със странното име „Лявата ръка на мрака”. Взех си "домашното", но не обърнах внимание, че книгата е написана от Урсула Ле Гуин.
      Прочетох книгата за ден.:-))) Едва след това се сетих да погледна името на автора ... писателят бе Урсула Ле Гуин!!! 
      Така преотрих писателката и направих удивителното “откритие”, че известната американка, освен фентазита пише и научна фантастика:-) Нещо повече оказа се, че Урсула Ле Гуин пише много интересна, увлекателна и жива фантастика (или поне за мен е така).:-)
      Другата приятна изненада, която ми поднесе „Лявата ръка на мрака” бе, че романа не е сам самичък, а е част от поредица.:-) ... Нямах време да търся книгите, но имах късмет:-) - броени дни по-късно покрай друг добър приятел успях да прочета и останалите две книги от поредицата: „Планета на изгнаници” и „Светът на Роканон”:-) 
      Прочетох трите книги с голям кеф, но ... прекалено забързано и расеяно. (Пропуснах да видя много, много неща.)
.................................
      Трябваше да минат цели шест месеца; да дойде рождения ми ден; да получа подарък, сборник с романи от Урсула Ле Гуин, за да мога, най-после да открия истински тази забележителна писателка! 
      В подареното ми сборниче, което аз все още дочитам, има три романчета “Лявата ръка на мрака”, “Освободителят” и “Светът се нарича дъбрава” всички те част от цикъла “Хейнски хроники”.

/Според И-нета цикъла “Хейнски хроники” включва романите:
        Светът на Роканон (Rocannon`s World), 1966 г.
        Планета на изгнанници (Planet of Exile), 1966 г. (Подозирам, че това романа “Освободителят” от моя сборник.)
        Градът на илюзиите (City of Illusions), 1967 г.
        Лявата ръка на мрака (The Left Hand of Darkness), 1969 г. (носител на наградите Хюго и Небюла)
        Лишените (The Dispossessed: An Ambiguous Utopia), 1974 г. (носител на наградите Хюго и Небюла)  
        Светът се нарича дъбрава (The Word for World is Forest), 1976/

         Все още дочитам сборника с романи, но това не пречи горещо да препоръчвам всичките романи на Урсула Ле Гуин и по-слециaлно, романите от цикъла “Хейнски хроники”;-)

        Тук е момента  да ви предупредя, че научната фантастика на Урсула Ле Гуин е социално, обществено, еколкогично и филосовски насочена.
        Няма много екшън, IT, био и нано технологии, но пък има много живот във всичките му форми + многожество различни цивилизации и култури, като всичко това е поднесено доста доста увлекателно.


Послепис:
Горещо препоръчвам и една друга жена писател фантаст – а именно Марион Зимър Брадли и нейната поредица романи за планетата Дарковър

А също и няколко други романа фантастика, които прочетох през последните години:

ЕОН от Грег Беър

Закъснял постинг за буквите, книгите и четенето


За романа „Обитаемият остров” от Аркадий и Борис Стругацки

Из сборника „Неуговорени срещи” от Аркадий и Борис Стругацки

"Понеделник започва в събота" – автори Аркадий и Борис Стругацки

„Трудно е да бъдеш бог” от Аркадий и Борис Стругацки

За фантастиката, и за романа „Войната на ъплифта” от Дейвид Брин

"Звездна вълна се надига" – от Дейвид Брин

За романите фантастика „Гейтуей I, II, III, IV” – от Фредерик Пол

„Съдба” – от Шиничи Хоши. Книга 65-та от поредица Галактика

Романа „Денят на възраждането” от Сакьо Комацу - книга номер 87 от поредица „Галактика”

„Камъче в небето” – автор Айзък Азимов

„Гравитационната гибел на вселената” – от Айзък Азимов

За Жул Верн и романите му „Капитан Немо”, „Две години ваканция” и „Децата на капитан Грант”

За книгата „Безсмъртни в Испания” – автор, Нанси Крес

+

Удивителна книга – „Земята на Коперник”, автор Михаил Рушинек

За книгата „Малкият принц”

За книгата „Атинянката Тайс” – автор Иван Ефремов

Амурски народни приказки – събрани и преразказани от Д. Нагишкин

Из книгата „Гръцка митология – За боговете на Олимп” – откъси

Басните на Езоп. За басните и удоволствието от четенето

Вечният град – автор Александър Проханов

Весел Зодиaк

Гатанките на баба












Гласувай:
2



1. zonko - Чакай, Тинке, аз да кажа...
20.12.2007 09:26
Радвам се, че ти харесва и спори четенето.;)
Като цяло, мисля че Урсула ЛеГен (както би трябвало да произнасяме името на съпруга и французин, ако трябва да сме коректни, а не да се плашим от веселите асоциации, които буди на български) мисля, че доста е пострадала от гигантската слава на "Землемория". Всъщност тя е била една от видните феминистки и еко-активистки в младостта си и романите и разказите и за бъдещето включват точно една такава по-женствена представа. Нежна научна фантастика. Което си е интересно и оригинално, докато нежно фентъзи си е клише.
Мои фаворити, както и друг път съм ти казвал, са "Лявата ръка..." и "Думата за свят е гора", или както там го бяха превели по-свободно.
Мисля, че и на като цяло дамската ти публика ще се харесат. Не са обемни, малки романчета са, но пък са крайно интересни, оригинални и поднасят идеи в посока, която съм убеден, че не сте се замисляли, за което разбира се баба Урсула не веднъж е била награждавана с Хюго и Небюла, включително в категорията Грандмастър.;)
цитирай
2. goran - Привет Цонко:-) – Радвам се, че се отби на гости:-) Благодаря ти за интересния, допълващ коментар:-) Ще се радвам когато ти остане време да драснеш още:-)
20.12.2007 19:56
За романите на Урсула ЛеГен (веднага си взимам бележка за името) - чудесни са:-) Определено ми харесват въпреки, че вече започвам да се чудя дали е правилно да се наричат фантастика – според мен в „действителност” по-скоро са споделени житейски истории и размисли замаскирани като думи на инопланетяни;-)

Цонко, за думите ти, Урсула ЛеГен пише: „Нежна научна фантастика” – изненада ме. Признавам, не съм се замислял върху това – приемах го като даденост (Щом автора е жена, четем женска гледна точка – щом автора е мъж, четем мъжката гледна точка. И в двата случая ми е интересно.)
Разбира се това, че романите на Урсула ЛеГен са написани от 100 %-ва жена се усеща веднага – сега като се замисля наистина това е една от причините книгата да ми хареса. Интересно ми е да „видя” женската гледна точка към живота:-) Но дали това прави книгите и по-четими за мъжете или за жените? – Не знам!
Може би на нас мъжете ни е по-интересно да четем за това как един мъж целенасочено преодолява дадена трудна житейска ситуация (като прекосяването на 400 мили ледената пустиня в „Лявата ръка на мрака”:-) За жените може би по-интересни са някои мисли за живота и майчинството „Освободителя” или от Светът се нарича дъбрава:-) ...

Четейки романите на Урсула ЛеГен, неусетно започнах да си представям авторката им като един много силен човек с широк и мъдър поглед за живота, който има какво да каже:-) – затова ми е все по-интересно да прочета това, което казва:-) ;-)
цитирай
3. ralibali - Любима моя авторка :)
02.01.2008 17:56
чела съм доста нейни книги - от цикъла Землемория, а сега чета и първия сборник от Хейнските хроники. Много ми харесва. Трябва да пробваш Марион Зимър Брадли, доста наподобява по стил Урсула ЛеГуин. Или поне на мен :)
цитирай
4. goran - Рали благодаря за идейката:-) - Феновете знаят;-)
04.01.2008 14:16
Рали, разкажи за Марион Зимър Брадли - фантастика или фентазита пише? Коя нейна книжка препоръчваш?
цитирай
5. ralibali - С огромно удоволствие :)
04.01.2008 22:10
Тя пише фентъзи. Има две поредици (поне доколкото знам), издадени до сега в България - едната е доста известната поредица за Авалон - Мъглите на Авалон (в две части), Повелителката на Авалон, Горският храм, Краят на Атлантида и Сянката на светлината.

Другата поредица е за планетата Дарковър и е доста интересно фентъзи за един кораб от Земята, който катастрофира на самотна и отдалечена планета и трябва да започнат да наново всичко, за да оцелеят. Интересна е най-вече заради това, как описва в поредицата създаването на общество и как еволюира то. Поредицата за сега включва книгите - Преди Империята, Повелителката на бурите, Господарката на сокола, Магическият меч, Забранената кула и Наследството на Хастур.

Някои казват, че и тя е феминистка, защото в нейните книги показва много от нещата през гледната точка на жените - особено в поредицата за Авалон. Но на мен ми харесва много, има някаква мистика, магия и чувственост в книгите й.
цитирай
6. goran - Привет Рали:-) Благодаря за увлекателното инфо;-)
05.01.2008 15:31
Личи си, че си фенка на фентъзито и фантазирането;-)

Открих и още две неща:-)
Първо: Знаех си аз, че Марион Зимър Брадли ми звучи познато от някъде – преди три, четири години четох „Мъглите на Авалон” (Нали се разказва за един свят на хора и дракони в няколко цвята?). Историята бе много увлекателна.

Второ: Чете ми се фантастика, а сега вече знам и какво ще си потърся в нета:-)
Рали, благодаря ти за идейката.:-) Разказа ти за планетата Дарковър звучи повече от любопитно – още сега започвам да търся книгите от сагата:-) (Ако попадна на някоя ще разказвам);-)
цитирай
7. анонимен - Прекрасните светове
18.08.2010 10:11
Много обичам да потъвам в световете, които майстори на словото съумяват да конструират. Всеки от тях - Роджър Зелазни, Урсула Ле Гуин, Реймънд Фийст, Франк Хърбърт, Тери Пратчет - има уникални, магични качества. Гмурваш се в написаното - и забравяш кой си... Не съм съгласна (може би защото съм жена ;) с идеята, че има разлика в светоусещането на жените и мъжете - Землемория, Амбър, Мидкемия, Дюн за мен са еднакво завладяващи и всеки от тях страхотно уникален :) И въпреки, че съм жена, докато чета творбите им аз живея в тези светове и преживявам всичко през очите на Гед, Коруин или Пъг - точно това най-много обичам в четенето! Дори страстната ми посветеност на киното не може да измести истината - в писаното слово се крие най-страхотната магия!
Поздрави,
Svetly
http://svetly-allyouneedislove.blogspot.com/
цитирай
8. goran - Svetly, благодаря за позитивният и интересан коментар.:-)
18.08.2010 11:35
За половете – и жените, и мъжете сме човеци, но не сме еднакви. И това е прекрасно, защото така човечеството е поне три пъти по-добро и по-способно – защото заедно можем повече.:-)

Книгите са жива магия. А истинските писатели, които имат какво да кажат и умеят да го разкажат са истинаски магьосници:-) Разбира се аз съм много пристрстен, да не каза пристрастен на тема четене - мнението ми е напълно събективно и пристрастно.

За световете – четящите хора знаят:-)

За фантастите мога само да кажа, че и аз съм им фен:
Роджър Зелазни – «Господаря Демон», «Господаря на свтлината»; първите две книги от хрониката Амбър + част от разказите му;
Урсула Ле Гуин – при нея всичко е на ниво;
Реймънд Фийст – първите две книги от «Сага за войната на разома» са най-доброто фентази, което съм чел;
Франк Хърбърт – «Дюн» една от най смислените и силни фантастики, която съм чел.

Горещо препоръчвам и:
всичко от братя Аркадий и Борис Стругацки;
поредицата за ъплифта от Дейвид Брин - "Звездна вълна се надига", „Войната на ъплифта”, „Потапяне към слънцето”;
Фредерик Пол - „Гейтуей I, II, III, IV”;
Айзък Азимов – всичко;
Жул Верн - всичко;
Марион Зимър Брадли и нейната поредица романи за планетата Дарковър;
Майкъл Резник и неговата „Хроника на човешкият вид” - „Раят”, „Чистилището”, „Пъкъла”, „Гадателката”, „Оракула”, „Пророчицата”, „Преобразените”, „Господарите”;

За част от тези книги съм писал впечатленията си в блога – за жалост в началото още не бях свикнал да вадя и преписвам цитати от романите, но с времето се научих и в по-новите ми постинги има и цитати.

Svetly, за мен беше удоволствие и чест да си ми на гости:-)

Ще се радвам да го правиш и в бъдеще:-)

Горан
цитирай
Търсене