Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.07.2009 14:20 - Сборника „Старецът и морето” и романа „Фиеста” от Ърнест Хемингуей
Автор: goran Категория: Лични дневници   
Прочетен: 10843 Коментари: 16 Гласове:
8

Последна промяна: 25.08.2010 17:15


        Когато се случи няколко месеца да не съм чел нова книга, обикновено започвам да търся забавно и по възможност леко четиво, което да прочета на един дъх за да възстановя инстинкта си за четене.
        Разбира се така е на теория, на практика в подобни моменти обикновено нямам подобно подходящо четиво, затова се захващам за първата от наличните книги в къщи, която ми попадне. Обикновено прочитам първите страници на въпросната книга, отплесвам се някъде и точно в този момент изкача някоя нова книга, която ме изненадва и връща в правия път на четенето.:-)
.............................................
       На няколко пъти съм си казвал: „Трябва да прочета някоя книга от Хемингуей”, но единствената негова творба, която бях чел до сега бе романа „Фиеста”, който прочетох през първото или второто лято в техникума.
Спомням си, че тогава романа ми се стори забавен, чудат, различен. Приличаше ми по-скоро на дневник. Сега като се замисля книгата сигурно е била точно това - дневник за лятото на двама познати, единия от които смята другия за най-близкия си приятел, на които може да разчита, за човек с, който да реализира една своя идея за пътуване през Европа в разгара на лятото.
       Другото, което си спомням от този роман е безграничното ми, почти детско учудване, как е възможно въпросните двама герои да пият от сутрин до вечер всеки ден. Бях не просто изненадан, а направо шашнат от тяхната фиеста – от опияняващото им лятото, от безбройните срещи и каните вино, които поглъщаха по всяко време на денонощието.
       Да, тогава „Фиеста” ми се стори забавна и леко чудата, а името изключително подходящо, но ... имаше и още нещо. Нещо, което ясно усещах, но разбирах, че ми е рано да осмисля и разбера истински.
       Тогава, на 16 или 17 години, не си признах, че съм още малък за книгите на Хемингуей, но сега съм наясно, че това е било точно така. – За да може човек да види и оцени многопластовите книги на Хемингуей трябва да е поне на 21 години - да е по-зрял, и да е понатрупал поне малко личен житейски опит.     
............................................
image   
        Първото нещо, което ме накара да се спра и да погледна романа „Старецът и морето” бе корицата, която ме грабна от пръв поглед. После видях заглавието и прочетох кой е автора. – Едва след това мозъка ми заработи, за да ми припомни, че това е една от най-известните творби на Хемингуей. Това окончателно ме убеди да купя книгата, още повече, че ми предстоеше пет часово пътуване с влак, а бях забравил да си взема четиво за из път.
        „Старецът и морето” ме изненада още с разлистването на книгата – оказа се, че това не е роман, а сборник разкази и повести, а заглавието е заимствано от финалната повест. Втората изненада бе изключително увлекателния и стегнат изказ на автора. Следващите ми усещания също бяха положителни - за много човешка, много истинска, много мъжка книга.
        Прочетох първите 50-на страници още във влака.:-)
        Харесах сборника, много, дори бях очарован от него! Но постепенно забавих темпото на четене, защото колко повече четях толкова по-ясно усещах, че зад всеки разказ на автора стои истинска житейска история.
        Тук е момента да ви предупредя, че сборника „Старецът и морето” на Хемингуей е твърде истинска и много тъжна книга! В първия момент това не се усеща, благодарение майсторството автора – езика е увлекателен, лек и четим, но историите, които разказва са част от живота със всичките му трудности и беди.
        Сборника „Старецът и морето” е разказ за Човека и за човешкия дух. Разказ за красотата на природата и за естествените неща от живота. Разказ за малките неща и големите решения. Разказ за личния избор и стойността му във времето.    
        Горещо препоръчвам книгата и пожелавам на всички, които не са я чели да наваксат този пропуск;-)

Ето и няколко цитати от книгата:   
   
             Из разказа „Индианското селище” * * *     „Когато стигнаха до отсрещния бряг на залива, другата лодка беше вече извлечена на пясъка. Пурата на чичо Джордж светеше в тъмното. Младият индианец изтегли лодката им на брега. Чичо Джордж даде на двамата индианци по една пура.” 
* * *     - Тя ще има бебе.
    - Знам – каза Ник.
    - Нищо не знаеш – прекъсна го баща му. – Слушай сега: това състояние се казва родилни болки. Бебето иска да се роди и тя също иска да го роди. Всичките й мускули се напрягат, за да се роди бебето. Това именно става когато тя крещи.”

Из „Реката с две сърца” * * *     „Той завърза въжето, което подържане върха на палатката, за един бор, с другия край на въжето изтегли палатката от земята и го завърза на втория бор. Палатката увисна като чаршаф, прострян за сушене. С по-рано отрязания кол Ник подпря задния ъгъл на брезента и опъна с колчетата страните. С плоското на брадвата заби колчетата до халките на въжето и платното се опъна като барабан.”       
* * *     „Докато чакаше кафето да заври, Ник отвори малка кутия компот от кайсии . Обичаше да отваря консерви. Изсипа кайсиите в едно тенекиено канче. Наглеждаше кафето на огъня и пиеше сока, отначало внимателно, да не го разлее, после се замисли и вече разсеяно започна да унищожава плода.”

* * *     Остави водата да се топли, взе едно празно шише и слезе в ливадата. Тя беше мокра от росата и той искаше да налови скакалци за стръв, преди още слънцето да е изсушило тревата. Имаше много едри скакалци. Те стояха в корените на тревата. Понякога увисваха на стеблата. Бяха твърде студени и мокри, за да скачат, трябваше да изсъхнат на слънце.”  

Из разказа „Непобедимият”
* * * „- Кафе с мляко и чаша коняк – поръча Мануел.
Келнерът се върна с поднос, на които имаше голяма чаша за мляко и друга за коняк. В лявата си ръка държеше бутилка. Постави всичко на масата, а момчето, което го следваше, наля кафе и мляко от две лъскави кани с дълги дръжки.”

* * *     „А сега икономиката е опиум за народа, наред с патриотизма ... А половото сношение? Дали и то не е опиум за народа? За част от народа. За някои представители на най-добрата част от народа. Но пиенето е най-силният опиум за народа. Макар че някои предпочитат радиото, още един опиум, евтин и доскоро използван от мене. Към изброените трябва да прибавим и комара, истински опиум и един от най-древните. Амбицията е също опиум за народа, а наред с нея и вярата във всяка нова форма на управление. Вие искате минимум управление, колкото е възможно по-малко управление.”

Из разказа Куче за слепеца

* * *     „- Да ти кажа ли какво е навън?
    - Знам. Навън вали.
    - Да, вали силно. При такова време няма да дойдат туристи. Вятърът е много силен. Можем да слезем долу и да поседим край огъня.
    - Можем. Всъщност туристите вече не ме дразнят. Дори ми е забавно да ги слушам като говорят.
    - Някои са ужасни – каза тя. – Но някои са симпатични. Струва ми се, че до Торчело стигат само най-симпатичните.
    - Съвсем вярно – съгласи се той. – Не бях мислил за това. За да намериш нещо интересно в Торчело, трябва да си наистина мил и непридирчив.
    - Да ти приготвя ли коктейл? – запита тя. – Знаеш, че не ме бива за болногледачка. Нито са ме учили, нито ми се удава. Но коктейли мога да правя.
    - Добре, да пием.
    - Какво искаш?
    - Каквото и да е – каза той.
    - Ще бъде изненада отивам. Отивам долу да го приготвя.
    Той чу как вратата се отвори и затвори, след това стъпките й по стълбите. „Трябва да я накарам да замине да се разсее – помисли си той. – Трябва да намеря начин да я придумам. Да измисля нещо практично. Този недъг ще ми остане цял живот, трябва да съумея да не разрушавам и нейния живот, да не погубвам и нея. Тя е тъй добра с ме, а не й е вродено да бъде добра. В смисъл – добра по този начин – ежедневно и скучно добра.”                                                                   




Гласувай:
8



1. spodeleno - :)
20.07.2009 14:27
Направо ме убеди да я прочета... в момента имам две предвидени вече книги, тази ще е третата :) Тъкмо и ще я разбера, в подходящата възраст съм ;) Благодаря за идеята...
цитирай
2. kobata - Пробвайте със
20.07.2009 14:32
"Сбогом на оръжията". Може би това е една от най-любимите ми представителки на американската литература.
цитирай
3. goran - Анита:-)
20.07.2009 14:36
Книгата наистина си струва:-)
Ще чакам да разкажеш ако я прочетеш;-) (Но имай едно на ум, че е по-скоро мъжко четиво.)
цитирай
4. goran - Кобата,
20.07.2009 14:37
"Сбогом на оръжията", също ли е от Хемингуей?
цитирай
5. kobata - ????????????? Не разбрах въпроса?
20.07.2009 14:51
????????????? Не разбрах въпроса? Виж тук:
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%AA%D1%80%D0%BD%D0%B5%D1%81%D1%82_%D0%A5%D0%B5%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B3%D1%83%D0%B5%D0%B9
цитирай
6. goran - Кобата,
20.07.2009 15:02
Признавам, мързи ме да ровя в нета, да проверявам кой е автора на "Сбогом на оръжията" и все още ме мързи, затова те попитах.:-)
цитирай
7. kobata - аха,
20.07.2009 15:05
няма проблеми приятелю. Просто Хемингуей е огромен писател, носител на нобелова награда за литература и аз малко се подразних, че има човек, който не познава творчеството му. Ако искаш да четеш интересни книги - дай знак, мога да ти препоръчам някоя друга. Поздрави!
цитирай
8. goran - Кобата,
20.07.2009 15:13
Нямам спомен да сме изяли една торба сол заедно за да мога да те нарека свой приятел, но винаги е приятно да видиш, че човека срещу теб има добро отношение.:-)

За Хемингуей, признавам, не позавам творчеството му - тепърва го откривам за себе си.:-)

За интересните книги - и аз ги обичам, но вярвам, че те са различни за всеки човек;-)
цитирай
9. kobata - мда,
20.07.2009 15:23
тук си напълно прав! По вкус и по цвет - товариши нет!
цитирай
10. goran - ;-)
20.07.2009 15:24
:-)
цитирай
11. mariani - :)
20.07.2009 19:11
Благодаря ти за препоръката. Усмихната вечер :)
цитирай
12. venercheto - хмм, а мен ме убеди да я препрочета- ...
20.07.2009 19:18
хмм, а мен ме убеди да я препрочета- защото и аз съм я чела като малка и не ми е харесала...добра идея ми даде, определено :))))
цитирай
13. sladurani - :)
21.07.2009 16:33
Обожавам Хемингуей - героите му, стила му. Чела съм много негови неща и повярвай ми - героите му са пристрастени към алкохола :) Препоръчвам ти "Слънцето изгрява", "Сбогом на оръжията", както и разказите му.

Поздрави!
цитирай
14. goran - Мариани:-))
21.07.2009 19:34
Аз благодаря за усмихнатото пожелание;-)
цитирай
15. goran - Venerche:-))
21.07.2009 19:56
Убедителният агитатор не съм аз, а Хемингуей! (Постингите за книгите, които чета, много рядко се радват на такъв интерес.)

Венерче, а ти, явно като малка си била голям ентусиаст:-) - да прочетеш такава мъжка и тъжна книга като "Стареца и морето" още като дете! - Любопитно!
цитирай
16. goran - Сладурани:-) и аз те поздравявам и ти пожелавам повече интересни летни дни;-)
21.07.2009 19:59
Благодаря за агитацията:-) - Дано да имам повече време за, четене.:-)
цитирай
Търсене