Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.06.2010 09:35 - “Прогрес”
Автор: goran Категория: Лични дневници   
Прочетен: 12839 Коментари: 22 Гласове:
7

Последна промяна: 01.09.2010 16:02


      ~  ~
     
~  ~  ~
      ~  ~  ~  ~  ~
      Слънчево майско утро, светлината прозира през пердетата намигайки ми да ставам. Радвам се на светлината и блажено се излежавам – кеф.:-) Така, блажено се разбуждах аз, докато навън нещо не започна да трещи, бучи и  вие ужасно - помитайки блаженството ми.
      Поглеждам тъжно през прозореца - пред блока нищо няма, а нещо трещи та се не трае. Мъка! Взрях се пак през прозореца и тогава ги видях. Далеч, през два блока, двама юнаци с ръчни моторни косачки, косят тревата пред училището та пушек се вдига – и то съвсем в буквален смисъл. Зад гърбовете им същи опашки се извиваше тънка струйка дим. Мъка!
       Гледах юнаците с накривени перцигласови шлемове и техните модерни, технологични косачки – блестят, слънцето искат да скрият. От където и да ги погледнеш все върхови технологии – специални огнени облекла, защитни шлемове, косачки трескачки.
      Гледах ги и си мислех ето го, това е „прогреса”! Замислих се и за „Бръснача на Окам” и за вехтите косачи с остри коси.
     ...
     Минаха няколко дни, прибрах се до дома в провинцията с блажената мисъл за тишина и спокойствие, но юнаците с накривените шлемове ме бяха изпреварили за да ме посрещнаха и там – косейки и бучейки в центъра по-повод предстоящия празник. Мъка!
     ...
     На следващият ден се видях с един приятел и от дума на дума стигнахме и до тъжният ми „прогресивен” опит. Оплаквам му се аз, така и така до къде ни е докарал „прогреса”, и го попитах: „Ето ти не си съвсем градско чедо като мен, и на село си бил, и коса си хващал - бас държа, че ако човек може да коси и има една от старите мераклийски коси, и по-бързо, и по-добре ще се справи отколкото с тези моторни трещялки. И ще бъде по-евтино и по качествено. Да не говорим за това, че косача като коси пее и той, и косата му, а тези днешните косачи и да могат да пеят няма как да ги чуеш. Така ли е?”
      Той ме гледа едно известно време, пък се ухили и ми каза:
       - Ама и ти си един екземпляр - „Косача коси и пее и той, и косата му.” ... Истина е, че навремето дядо ми докато косеше пееше. Истина е, и че той би окосил една поляна и по-бързо и по-добре от всеки човек с моторна косачка, дори от големите. Но аз не бих могъл, а тези „юнаци”, които си видял още по-малко. Да се научиш да косиш така като него не е лесна работа – трябва не само много да косиш, но и ум иска. А да направиш хубава коса и да я наточиш е още по-мъчна работа. Трещялките ум и сърце не щат, може и да псуваш и пак ще косят. ... Има обаче още нещо, което ти няма от къде да го знаеш. Като косиш с коса тревата се реше от веднъж, а като косиш с евтините ръчни моторните косачки буквално я смеляш – от така окосена трева, добър фураж не става – лесно изгнива. Виж когато искаш да унищожиш тревата вържи добра работа. Минават седмици преди тревата да се възстанови и да започне да расте отново.”
        След тези му думи и двамата се умълчахме, после се чух да казвам: „Човеко, човеко - не само аз и ти се един екземпляр...”                             



Тагове:   здраве,   трева,   мисли,   шум,   “прогрес”,


Гласувай:
7



1. mia2442 - Данък"прогрес"
03.06.2010 10:20
:)
цитирай
2. goran - Мия, не го искам този данък! И това не е никакъв прорес!!!
03.06.2010 10:35
Не може да е прогрес - да затъпяваш, разхищаваш и унищожаваш!

„Бръснача на Окам” е теория, която осмисля, че в природата най-простото е най-добро, истинско, потребно и полезно. Технологичната моторна косачка има много, много да се учи докато достигне съвършенството на вехтата коса.
цитирай
3. mia2442 - Горан, съгласна съм - природата е мъдра, но и някак
03.06.2010 20:12
сякаш сме изпуснали духа от бутилката - опитваме се да се правим на Господ, без да се вслушваме в гласа на природата...
И този процес е неуправляем, нито има връщане назад...
Кога за последно си ял домат, който мирише на слънце и домат?
цитирай
4. zonko - :)
04.06.2010 09:10
За един от ергените на Удхауз се казваше, че романтиката на пролетта му действала безотказно като английска сол. И ти май си в тая категория.;)

Поздравления за художественото в текста. Наистина звучи добре и още ти се чудя защо не се пробваш в по-журналистическа област от инженерството.:)

А пък то (инженерството) е по-друга бира, защото от него се иска да работи с факти, а не с емоции и лични предпочитания. Какво имам превид:
- плексиглас (полиметилметакрилат);
- човек с ръчен инструмент не може да работи по-производително и по-качествено от човек с произведена за целта машина;
- този с косата може и да пее първите 15 минути, ама останалите 7 часа и 45 минути от работния ден ще му е само до песен;
- косената с машина трева става за фураж, фуражите в 21ви век по принцип се правят единствено с машини;
- тревата си расте, когато се полива редовно, и няма никакво значение с какво я косиш.

Благодаря, че ме подсети за Окам, отивам да прочета още.
цитирай
5. goran - Привет Цонко:-) За мен е огромно удоволствие и чест да чуя такива добри думи, от теб, за моето художествено писане.:-)
04.06.2010 20:10
За другото, за технологиите и инженерството мисля, че и ти много яко идеализираш нещата. Дали е така времето ще покаже;-)

Ако говорим общо, ти по-добре от мен знаеш, че има огромен брои машини, които за нищо не стават. Разбира се това не е страшно. Щом машината „за нищо не става” тя просто няма да бъде използвана – ще бъде забравена или рециклирана. Ако приемем, че загубеното човешко време за създаването и не е ресурс, а полезен опит би трябвало да бъдем спокойни за технологичното и всякакво друго бъдеще на човечеството.

Да, но хората не сме богове! А още по-малко непогрешими богове!

Мен не ме тревожат машините сами по себе си – или поне докато на филмите Терминатор и Матрицата не им се прииска да станат реалност.

Тревожи ме твърде ниският коефициент на полезно действие на днешните уж „високотехнологични машини”, който твърдо се е заковал под 50%, да не говорим, че много често дори 5-10% КПД се приемат с радост. Мисля, че хич не е преувеличено ако кажа, че машините ни, особено не самостойните като чука или триона, са истински специализирани главно в бързото изпиване на нефт и другите изчерпаеми природни ресурси.

Още повече ме притеснява факта, че хората използваме тези така наречени от нас чудеса на техниката за щяло и за нещяло. (Да ходим с автомобил до кенефа и до магазина или да косим двайсет квадратни метра „поляна” с моторна косачка.)

Цонко,
Точно затова гледайки конкретната случка, позицията ти ми се струва още по-идеализирана. Най-малкото защото косата за косене, не е кичур коса, а също представлява машина задвижвана от мускулна сила. Нещо повече тази машина е развивана и усъвършенствана хиляди години, превръщайки се в почти съвършено оръдие на труда. Само благодарение за тази си почти съвършеност косата продължава да съществува и то не само в езика на хората, които и до ден днешен казват „Ще кося ливадата” без значение каква машината ще използват за това.
Още по-любопитно, в ерата на Интернет, компютрите, електричеството, двигателя с вътрешно горене и безкрайното море от технологии продължават да се произвеждат коси и то не само от „Бай Петър Ковача”, а серийно производство в стотици хиляди бройки. Проектират се и се произвеждат дори високотехнологични коси от специални закалени стомани с лазерно заточване и здрави олекотени композитни дръжки.
цитирай
6. goran - Цонко, щом косата е отживелица защо се случва това?
04.06.2010 20:12
Може би защото косата може:
- да коси и малко, и много;
- да коси без да използва електричество и горива;
- да коси навсякъде по равен и по неравен терен;
- да коси по-ниско и по-високо;
- да се използва за други неща, примерно за кастренето на дървета и много други.
Ако човек иска да постигне същата функционалност с моторна резачка трябва да си купи поне два различни класа моторни косачки – ръчна трескачка и многофункционална колесна моторна косачка със специално шаси за работа при всякакъв терен и ниво на косене. Да не говорим, че тези машини не са самостойни и за да работят в общия случай смучат гориво или електричество замърсявайки околната среда и виейки на умряло.

Производителността и лекота на работа на новите машини също не са съвсем еднозначни – ако имаш ферма и имаш 200 декара ливади само голяма моторна косачка или комбайн може да ги окоси. Но комбайн не може да влезе в между блоковете градинки в двора или на малка поляна в гората.

Ако сравняваме косата с ръчните моторни трескачки косата в ръцете на умел косач почти сигурно ще спечели. Защото трескачките от най-нисък клас просто не стават за работа с тях може да се коси без прекъсване от 20-на минути до час. (Заради вибрациите в косачката и загряването на косачката.) Разбира се има по-качествени трескачки с които може да се коси и по час-два без прекъсване, но те са в пъти по скъпи и по-тежки (теглото на някои от тях с горивото или акумулаторните батерии може да достигне до 7-8 килограма. За сравнение една добра коса тежи около 1,5 килограма и не вибрира.

За производителността на косата в ръцете на що годе умел косач е показателен факта, че някога, като дете, татко заедно с дядо му, за едно утро сами са окосявали 2 декара ливада (2000 квадратни метра трева за 4-5 часа.)

За безобразният шум на трескачките – направо не те разбирам. Не по зле от мен знаеш, че силният и несвойствен за живота шум не просто е неприятен, а яко зловреден.
цитирай
7. goran - Цонко, а косачите наистина са пеели – не само защото с песен живота е по-лесен, а защото им е помагало да влязат в ритъм.
04.06.2010 20:13
Също защото са долавяли музиката в природата около тях. И най-вече защото са се радвали, че имат своя собствена ливада, която е родила люцерна за косене – благославяйки земята, дните, себе си и тревата.

За плексигласа - „полиметилметакрилат” за жалост нищо не разбирам от полимери и аморфни стъклени материали. Още по-малко съм наясно с търговските и химичните им наименования. Като ми дотрябва ще науча. Може да стане и случайно – както случайно наскоро научих какво е алпаката.;-)

Послепис /лирично художествено отклонение/
Машини имаме - и тонажни, и технологични, и то много! Караме я на там роботите да са много, човеците малко.

Цонко,
Аз не пиша текстове за инженери, а за човеци.;-) пиша тъй както зная и тъй както умея. И за това, което ме вълнува – малко, но от сърце.:-)
цитирай
8. goran - Мия, не е вярно, че от нас нищо не зависи.
04.06.2010 20:20
Много неща в живота ни зависят от нас! Най-вече какво мислим! И какви лични избори правим.

Каквото посееш – това ще пожънеш!
цитирай
9. zonko - :)
05.06.2010 11:00
Забележително! Горан в стихията му.:)
цитирай
10. theladybird - :)
06.06.2010 04:12
Поздрави за хубавия постинг и интересната гледна точка!
Виждал ли си наистина пеещ косач?! Може и да греша, но ми се струва, че това е нещо изискващо доста усилия и не си представям как някой вършещ нещо толкова трудоемко ще му е до пеене! Малко е като да пееш докато тичаш или поне на мен така ми се струва...
Усмивки :)))
цитирай
11. goran - Цонко, всичко забелязващи човеко:-)
06.06.2010 11:25
Ако си говорехме само с теб на четири очи бих ти казал само: ”И ти идеализираш нещата. Зщото и ти прекопаваш двора около къщата си с бел, а не с багер и косиш под черешата с вехта ножица не с моторна трескачка.”

В блога не мога да ти отговоря така, защото не си говорим на четери очи, а ти задаваш уместни въпроси. Втората причина, е че аз не мисля да трия този постинг в бъдеще.

Правя каквото мога.:-) Малко, но с мерак:-)
цитирай
12. goran - Здрасти Калинка:-) За мен е удоволствие и чест:-)
06.06.2010 11:42
За косачите разбира се, че съм виждал пеещ косач – все пак съм на почти 31 години и въпреки, че съм градско чедо не съм расъл в саксия.

Когато бях дете в нашия малък град имаше един стар градинар, който се грижеше за цветята в центъра. Много пъти съм го виждал как си тананика докато сади цветя или коси тревата около тях. И други съм виждал, но този стар градинар всички го уважавахме и обичахме. Особено децата - нищо че ни се караше ако ни хване да мачкаме цветята.

Калинка, права си, че да косиш не е лека работа. Нещо повече това е най-тежката полска работа. Само че много работа не се върши с бързане, а с ритъм, постоянство и песен на уста!

Някога старите българи когато е трябвало да косят, жънат, вършеят или вършат друга полска работа са работели по 10-12 часа на ден. Без да бързат, но с постоянство. Работят поне два часа, та чак тогава спрат. Пийнат водица, пък си поотпуснат гласа, та да отпуснат и душата. После работят пак поне два часа, после пак, та чак тогава спрат да хапнат няколко залъка, да отпуснат кокали половин час и пак се заловят за работа. /От тъмно до тъмно, че ден година храни./
цитирай
13. zonko - Тревата вкъщи я кося с косачка, з...
06.06.2010 19:39
Тревата вкъщи я кося с косачка, защото е по-практично. Отнема ми 5 минути, а не 2 часа, както когато опитвах с ножица, и е по-равно. А двора го обръщам с бел, защото е малко. Не е практично за трактор, пъи няма откъде да влезе.
цитирай
14. goran - Цонко, друго си е човек да е практичен;-)
06.06.2010 19:54
Няма да ти се налага да точиш ножиците;-))
цитирай
15. theladybird - 12. goran
07.06.2010 05:35
хм...
то ясно, че си виждал косач, аз не съм родена преди чак тооооолкова много години ;) но също съм виждала, ама не и пеещ... а малката градинка с цветя - и аз като си копая в саксиите с голямата вилица си тананикам, ама моето някак си трудно ще се сравни с хората едно време...
Пък за хората на полето някога дето са работели бавно, но ностоянно - не ми се връзва много, за постоянството ясно, ама сигурно не са имали много време да се мотаят. Пеели са жътварките, но сигурно са и бързали. Някак си от разказите на Елин Пелин за усилената работа на нивите...
За съжалиние за жътварки съм чела само в книжките и истинска такава не съм виждала! Сигурно е от възрастта... ти динозавъра на 31 сигурно и жътварка от близо си виждал ;)))
Усмивки :)))
цитирай
16. zonko - хахахаа!
07.06.2010 09:07
Горан=Динозааавър, Горан=Динозааавър!!:):):)
цитирай
17. theladybird - :)))
07.06.2010 19:44
Сега остава и да се обиди динозавъра Горан :)
:)))
цитирай
18. goran - Калинке:-)) Няма как динозавър да се обиди на калинка:-) ;-)
08.06.2010 08:13
Виж плагиат може да го обиди – ама той и Цонко е вид динозавър – баскетболен, та няма да му се обиждам.:-)

За работните хора – повече от ясно е, че с бързане работа се не върши, особено когато работата е много. Да работиш ритмично и полека изобщо не значи да се мотаеш, а да работиш спокойно и ритмично с часове. Разбира се има много хора, за които да работят "полека" е оправдание изобщо да не работят.

Никъде не съм говорил за мързеливи хора! Хората, които пеят докато работят са всичко друго, но й търтеи!

Истинска жена жътварка, по време на жътва, за жалост не съм виждал, но истинска ракойка и сърп съм виждал, а леля ми е показва как се използват.
цитирай
19. goran - Цонко, друже – не плагиатствай!
08.06.2010 08:17
Че както виждаш, който плагиатства, на втория рефрен зацикля;-)
цитирай
20. theladybird - Ей Динозавърааааааааааааааа!!!
10.06.2010 18:17
Ти къде точно видя аз да споменавам за мързеливи хора!?!?!?
;)))
цитирай
21. goran - Така е:-)
11.06.2010 10:09
В интерес на истината не си ги споменавала;-)
цитирай
22. theladybird - :)
12.06.2010 19:07
:))))
цитирай
Търсене