Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.08.2010 16:53 - Из поредица „Галактика”, книга 61 – „Белият гущер”, автор Павел Вежинов
Автор: goran Категория: Лични дневници   
Прочетен: 13427 Коментари: 20 Гласове:
16

Последна промяна: 03.04.2012 21:12

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

     Има хора, които от първият, до последният си дъх, полагат усилия за да станат човеци. За да виждат – в себе си, в действителността, във времето.
      Човеци, различни – родители, учители,
майстори, творци, пазители, мечтатели ...
image
     ...................................
     Има хора така творящи и всеотдайни, че много наивно и твърде лесно ги приемаме за даденост. Титулуваме ги с титлата „нам известни” и с реплики от вида: „Да! Чувал съм за Павел Вежинов! Бащата на българската фантастика. Да! Чувал съм за него!”  - ???!!!
Правили сме го, правим го и ще го правими, и аз не правя изключение от това Его правило. А творящият и всеотдаен Павел Вежинов ще разказва за човека, живота и космос в творбите си.
   
...................................
    Творбите на Павел Вежинов не могат да бъдат описани – живи и променящи се с читателя, те същи Диоген, търсят човека.
    Разкази, повести, романи – изключително фини, стегнати, образни, увлекателни, но тежки – като въпросите, правата и отговорностите човешки.
  
...................................
    Книжка 61 от поредица Галактика съдържаща разказите: „В една тъмна нощ”, „Историята на едно привидение”, „В един есенен ден по шосето”, „Сините пеперуди”,   повестите „Белият гущер”, „Когато си в лодката” и „Бариерата”. Книгата е уникален бисер, но не е четиво за плажа. Павел Вежинов е изключително умел разказвач, но творбите му разтърсват силно, изключително силно.

   
Ето и няколко отказа за сборника „Белият гущер”

    Из разказа "В една тъмна нощ"
    ...
    Колкото и невероятно да изглежда това, вече не ми беше никак трудно да го повярвам. Човек може да не вярва в духове, но ако види дух – ще не ще, - ще повярва, колкото и да му се сърди за това партийният секретар.
   

   ...

    - За свое успокоение набързо си измислих някаква теорийка, за да се оправдая...
    - Винаги става така! – поклатих глава аз. – На света половината от теориите са измислени, за да оправдаят нещо...
   

   ...

    - Не зная! – въздъхна той. – Мъча се все пак да бъда обективен... да бъда справедлив... Ако вие можехте да чувате като мен, щяхте да разберете, че светът далеч не е това, което си мислите... Човешката душа се изменя много по-бавно, отколкото външните условия... Ако можехте да чувате като мен, щяхте да имате малко по друга представа за доброто и лошото... У вас щяха да изгорят много илюзии, които всъщност са полезни, особено пък за един писател... Човек не може да учи хората на добро, ако сам твърдо не вярва в него, ако не е убеден, че то е силно и че живее навсякъде около нас.
   
...
    - Не, не! – възкликна той енергично. – Не мислете, че съм станал някой човекомразец... Аз добре разбрах истината... Човешката душа, потопена в лошото, се свива, задушава се, огрубява или започва бързо да се разлага... Това не е нейната естествена среда... Но човешката душа, потопена в доброто, се разцъфва, разхубавява се, от нея още по-бързо започват да отпадат тия пороци, които се струват едва ли не вкоренени, едва ли не нейна същност...


Из разказа "Историята на едно привидение"
    
...
     Ще кажем още, че скоро хората забравиха за това необикновено произшествие или – по-точно – помъчиха се да го забравят. То беше толкова невероятно, толкова нелепо  и толкова противоречеше на здравият разум, че всички, които познаваха случая, с тягостно чувство пропъждаха всяка най-малка мисъл за него. Това е съвсем обикновено нещо и напълно отговаря на човешката природа. И до ден днешен когато хората не могат да разберат нещо или когато не искат да го признаят – те го обявяват за несъществуващо.
     
...


Из разказа "В един есенен ден по шосето"            
     
...
      - Няма никакъв смисъл – каза той уморено. – Няма никакъв смисъл в цялата тая история...
Исках да му възразя, но усещах, че нямам сили.
     
... 
      - И все пак трябва да се живее – отвърнах аз безсмислено.
      - Защо?
      - Защото така е естествено...
      - Сигурно си прав! – отвърна той колебливо. – Естествено, но безрадостно. Излизаш от нищо, съществуваш и се превръщаш отново в нищо... Друго е, разбира се, ако пристигаше до някаква цел, в която да се осъществи собственият ти смисъл...
      Аз замълчах. Голямата бяла стая бавно потъмня, някъде в далечината се чу тътен.
     

     ...

      - За къде сте? – попитах аз колкото да кажа нещо.
      Човекът не ми отговори веднага.
      - Без посока – отговори той. – На където ме отвее вятърът...
      Това бяха простички думи, но гласът му все пак ме учуди. Такъв обработен и културен глас...
      - Тъй е по-добре – отвърнах аз. – Защото съм само до Владо Тричков...
      - Да, знам – каза човекът. – Вие имате там вила...
      - Извинете, да не би да се познаваме?... Аз съм много слаб физиономист.
      - А, не. – вие не сте ме виждали – отвърна той. – Но аз ви видях веднъж с вашата въздушна пушка...
      Стана ми неприятно. Наистина преди две години бях купил такава пушка за сина си, но не се успокоих, докато не изтребих врабците из цялата околност. Тоя спомен ми тежеше и колкото повече минаваше времето, толкова повече ме потискаше.
     - Да, вярно е – измърморих аз недоволно. – Бяха ме хванали тогава някакви бесове...
    

    ...

     - Всъщност всеки земен човек, какъвто и да е той, тайно в себе си вярва в чудеса... И едва сега разбрах ясно къде се крие причината. То е, защото не може да се примири със смъртта...
     - Това не е кой знае какво чудо – отвърна той. – Нито пък е някакво особено благо. Безсмъртието на съзнанието не е проблем на съществуващата и възможна природа. Проблема е съвсем другаде.
     
...
      - А вие земен човек ли сте? – попитах аз внезапно.
      Той замълча за миг.
      - Интересно е да чуя вашето мнение по този въпрос.    
      - Вижда ми се съвсем невероятно – отвърнах аз. – Това, което направихте, хората навярно ще могат да го правят след стотици години...
     - Оптимизмът е хубаво нещо – отвърна той. – и все пак не вярвам да е толкова скоро.
    
...
     - А защо не ми отговорите директно?
     - Много просто! – каза той. – Мъча се поне формално да спазвам инструкциите, които са ми дадени.

    
...
     - Бихте ли ми дошли на гости?
     - Защо не? – отвърна той. – Хора като мен няма къде да бързат...
    
...
     Едри земни червеи, розови и измити от дъжда, бяха плъзнали навсякъде и аз забелязах как той внимателно ги прескачаше. Господи! Колко обикновен човек наистина! Всичко в него беше съвсем земно, съвсем делнично – смачканите му обувки, панталоните от извехтял плат, дори раницата...


Из повеста "Белият гущер"
     
...
      - Защо разумът, Алекси – каза тихо Корнелия. – Не помня първото чувство, което се е родило в мене! Но когато съм видяла първото цветенце в живота си, аз просто съм знаела, че го обичам. И тогава никак не ме интересувало как се казва то, къде расте, колко тичинки има. За мен е било достатъчно, че е цвете.
     - Все пак ти си жена, мила... Ще видиш, че той ще се промени.
     - Може би! – каза безнадеждно Корнелия. – Но всичко, което пониква трудно, живее анемично и бързо умира.
     Алекси знаеше, че е права. Но да се съгласи с нея, означаваше да я остави без надежди.

     
...
      Той не знаеше все още най-простата човешка истина – истински красиви са само далечните и непостижими неща. Непостижимо красиви са брилянтите, звездите, снеговете на Килиманджаро, езерата на Тян Шан. И жените са красиви само когато са далечни и непостижими. Тая наистина не беше чак толкова далече, но между тях се простираше улицата, все още хладна и тъмна пропаст в тоя час на деня.

     
...
      - Човек и съвест са две равнозначни понятия. Като любовта и красотата. Разбира се друг е въпроса дали изобщо ги притежавам. Но дори и да е тъй, нима нямам право да се стремя към тях?


Из „Когато си в лодката”
     
...
      - „Когато си на брега, движи се лодката. Когато си в лодката, променят се бреговете!” – продължи Хук.              
     
...
      - Аз изобщо не одобрявам вашият експеримент. Според мен ние нямаме право да се намесваме в еволюционните процеси на тази чудесна планета. Вие ще създадете един изкуствен вид, който ще се изолира от своята естествена среда. Нещо повече, той ще и се противопостави, ще бъде сам по себе си неестествено явление в тая среда. Аз смятам, че природата е по умна от нас и ще успее да създаде з своите условия тук по-съвършена форма на човешко съзнание. Аз съм обеден, че последиците от вашият експеримент могат да имат дори трагичен характер, ако това бъдещо човешко съзнание не успее да влезе в пълна хармония с природата, която не го е създала...
      - Той неизбежно ще влезе! – обади се  Уртикс, биологът. – Иначе ще се самоунищожи...

     
...
      Смисълът на човешкото съществуване е да се движим непрекъснато към нашите човешки цели, да преодоляваме по този път трудности и препятствия, да постигаме все нови и нови хоризонти, вечно да търсим. А да постигнем бързо и лесно Обетованата земя, да се настаним завинаги в нея като в рая на християните, да берем без труд плодовете на нейното изобилие, да получаваме без да даваме – това е все едно да се самоунищожим като човеци. 

    
...
     Човек не може да живее в рая. Човек трябва само да се стреми към него.

    
...
     Без движение няма съществуване.


Из БАРИЕРАТА – повест
                                          На Нина


     
...
      - Това е по-скоро инстинкт. Там където разумът не достига, понякога природата мобилизира страни и невъобразими сили.

     
...
      - Да, доста глупаво си постъпил! – каза намръщено генералът. – А не ти ли мина през ума, че и тя е имала нужда от добра дума, от успокояване? Особено след такава нощ, както ти казваш. 
 
Послепис:
Още няколко творби на други български автори, който прочетох през последните три години:

Из „Предречено от Пагане” от Вера Мутафчиева

Валери Петров, Стихотворения, том първи, Издателска къща „Христо Ботев”, София 1994г.


Чудомир, трети том. Спомени, пътеписи, статии и бележки. Част първа.

Из Приказен свят, том първи от Ангел Каралийчев

Из Избрани произведения за деца и юноши от Елин Пелин

Из сборника разкази „Шумки от габър” на Николай Хайтов

Из „Дневникът на един геолог” от Дончо Цончев – „Човек може да си почива само когато е уморен.”

Дончо Цончев и неговите живи разкази

Из романа „Прогнозата” от Дончо Цончев

Романа „Сказание за хан Аспарух, княз Слав и жреца Терес” – от Антон Дончев

„Сказание за времето на Самуила” от Антон Дончев

„Трите живота на Кракра”, дял I-ви – от Антон Дончев

За романа “Светът е голям и спасение дебне отвсякъде” – от Илия Троянов

“Родна стряха” – учебно помагало по роден край, за 1 клас + моите впечатления от детските букварчета

Апропо, о „Апропо”

+

Антарктида и един детски спомен

Пътен дневник: „С чужденци из България” – автор Облачето

Старите хора и младежта

Родови сънища

Гатанките на баба

Български думи с позабравено любопитно или нарицателно значение

Психологически тест:-)












Гласувай:
16



1. bilingual - любим писател ми е още от гимназията ...
22.08.2010 18:49
любим писател ми е още от гимназията :)
миналата година намерих в кралската библиотека в Копенхаген две негови книги, които в България не можах да намеря преди :)
поздрави
цитирай
2. razkazvachka - Я, още някой чете древна литература:)))
22.08.2010 18:54
Благодаря за подсещането.
цитирай
3. goran - Анита, явно си истински изследовател, обичащ стойностната литература:-)
22.08.2010 20:02
Това, което споделяш за кралската библиотека в Копенхаген е повече от любопитно и показателно за качествата на Певел Вежинов.

За жалост показва и късата ни историческа памет, и немарливото отношение дори към най-бележитите ни творци и личности.
цитирай
4. goran - Разказвачка, радвам се, че съм ти бил полезен:-)
22.08.2010 20:11
Стойностните творби винаги са интересни и актуални, пък били те дори древни:-)
Въпреки че, последната дума, в случая ми се струва доста пресилена - Павел Вежинов е творец на 20 век (1914 г. – 1983 г.)
цитирай
5. heartshapedbox - И аз като бях ученичка прочетох ц...
22.08.2010 22:56
И аз като бях ученичка прочетох цялата поредица на Галактика,беше ми много интересна!
цитирай
6. monaliza121 - Но всичко, което пониква трудно, живее анемично и бързо умира.
23.08.2010 10:34
Поздрав! Добро напомняне за писател, който не е за забравяне!
цитирай
7. denij - Павел Вежинов ми е любим писател още ...
23.08.2010 15:11
Павел Вежинов ми е любим писател още от времето, когато попаднах на "Следите остават"....... наистина е велик......
цитирай
8. goran - Heartshapedbox:-) Ти си герой:-)
23.08.2010 17:25
Прочела си цялата поредица "Галактика" – тоест повече от 120 книги представящи поне 150 автора от цял свят.

Това наистина е уникално постижение. Още повече, поголяма част от книгите наистина са изключително стойностни.
цитирай
9. goran - Привет Мonaliza:-) Благодаря за добрите думи:-)
23.08.2010 17:26
Четящите хора знаят:-)
цитирай
10. goran - Здрасти Дени:-)
23.08.2010 17:30
„Крушката винаги си има опашка” – Човек е толкова голям, колкото са големи учителите му;-)
цитирай
11. megg - Поздравления, doran!
23.08.2010 22:31
И аз харесвам Павел Вежинов. Но за мен най- доброто от него е "Нощем с белите коне".
цитирай
12. goran - Meg:-) Сигурен съм, че книгата е великолепна
23.08.2010 22:37
Чувал съм прекрасни думи за романа „Нощем с белите коне”.

За жалост все още не съм го чел – надявам се да наваксам пропуска скоро.

Meg,
Радвам се, че се отби на гости:-)
До нови срещи
Горан
цитирай
13. zonko - Чакай, Тинке, аз да кажа...
24.08.2010 08:56
За Галактиката. Трудно е да се прочете цялата Библиотека просто защото изключително трудно се намират последните издадени томчета. И друго, при 121 издадени книжки и като се има предвид условието, че някои автори присъстват по няколко пъти (Айзък, Урсула, Клифърд, Хари Харисън, Силвърбърг), трудно може броят на авторите да бъде по-голям от 121. Нали?:) Биха могли да станат повече единствено, ако броим всеки един от авторите на разкази в четирите сборничета (българска, 2Хсъветска и едно с италианска фантастика) от самото начало на издаване на библиотеката по отделно. Това обаче не би било особено честно, но пък може и да греша.:)

И последно.:)
Правото да носи прозвището "баща на българската фантастика" се полага единствено и само на Светослав Минков и това не е просто мое мнение, а факт. Павел също си има достойнства, но обикновено пише в по-друга област и като цяло в друга епоха. За него можем да запазим например "вуйчото на бг сци-фи".:)
цитирай
14. goran - Здрасти Цонко:-) Не завиждай друже:-) Не само ти не си чел всички книги от поредицата и аз не съм:-) И защо намеси Тинка?!
24.08.2010 09:32
Разбира се, тя и девойката сигурно не е чела всичките 121 книги.
Жените, за разлика от нас мъжете буквояди, имат свещеното право да преувеличават колкото и когато си искат - мъжете имаме удоволствието да ги слушаме и да им се радваме, без да ги критикуваме.

За броя на авторите в поредица Галактика – признавам, че нямам никаква идея колко са. Знам само, че в поредицата има и няколко броя сборници с разкази. Затова наивно и субективно реших, че общият брои автори представени в поредицата трябва да е поне 150. Колко са точно – разчитам ти да кажеш, преброй ги и сподели.;-)

За бащата на българската фантастика – за мен това е абсолютно клише напълно изпразнено от съдържание. Бащата на българската фантастика ако има такъв е народа – създателя на Българските народни приказки.

В горният текст използвах клишето като провокация към всички нас в ролята на многознайковци, а не като нещо положително, камо ли като описание за таланта на Павел Вежинов.

Пс: За моите коментари – не забравяй, че в блога, извън поздрава в началото и пожеланието в края, коментирам само по принцип, никога лично.
цитирай
15. diana12 - =
24.08.2010 14:02
Бисер...:)
цитирай
16. goran - :-)
24.08.2010 14:10
:-))
цитирай
17. zonko - Прощавай, просто не знам какво ме ...
25.08.2010 16:26
Прощавай, просто не знам какво ме прихваща понякога като намина насам.:)
цитирай
18. goran - И ти прощавай
25.08.2010 17:13
Явно те прихваща от моето палене, от време на време.:-)

Интересна и плодотворна седмица ти желая:-) и на слука, ако ходиш по горите тилилейски;-)
цитирай
19. helios - Привет, Горан!:))
26.08.2010 18:20
Винаги е приятно и интересно при теб!
Мисля, че "Нощем с белите коне"е най-доброто му произведение.
Поздрави!:))))
цитирай
20. goran - "Нощем с белите коне" със сигурност е най-известната му творба
26.08.2010 18:58
Привет Helios, благодаря за добрите думи – за мен е удоволствие и чест:-)

Спорен петък, слънчеви и усмихнати събота и неделя ти желая:-)
цитирай
Търсене