Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.09.2007 13:01 - „Трудно е да бъдеш бог” от Аркадий и Борис Стругацки
Автор: goran Категория: Лични дневници   
Прочетен: 6465 Коментари: 12 Гласове:
2

Последна промяна: 06.08.2012 11:33


image
      Това е първата книга от Аркадий и Борис Стругацки, която прочитам – до сега само бях чувал за творбите им. Въпреки това взех книгата „Трудно е да бъдеш бог”, зареден с голямо желание и любопитсво. От няколко човека, бях чул отлични препоръки, за тази именно книга на Стругатски. Въпреки това нямах и най-малка идея „за какво иде реч” в книгата.

      Още по любопитно бе, че нещата, които чух бяха донякъде разнопосочни?! За едни тази книга бе – мъдро фентази, за други интригуваща научна фантастика, за трети силна политическа сатира замаскирана с една две романтично-фантастични думи?!
       …
      И така, преди седмица, изгарящ от любопитството на новака, изтегнах кокали в леглото с книгата на Стругацки в ръка. Прочетох 247-те и странници за една нощ, но ви препоръчвам да постъпвате като мен. 

       „Трудно е да бъдеш бог” е любопитна, на моменти много увлекателна книга, но е изтъкана от мисли и символика. Това е една различна книга! Споделяща, рисуваща представите на своите създатели! За нея е трудно да се разказва, или поне на мен ми е трудно.

        Ще оставя книгата сама да разказва за себе – приятно четене:-)

       "  - Същността на човека – дъвчейки бавно, говореше Будах – е в удивителната му способност да свиква с всичко. Няма в природата нещо, с което човека да не може да свикне… Вероятно когато бог е създавал човека, той се е досещал на какви мъки го обрича и му е дал огромен запас от сили и търпение. Трудно ми е да кажа дали това е хубаво или лошо. Но ако човекът нямаше това търпение и издръжливост, всички добри хора отдавна да са загинали и на света да са останали лошите и бездушните. От друга страна, навикът да търпят и да се приспособяват превръща хората в неми добичета, които не се отличават от животните по нищо, освен по анатомията си, и дори ги превъзхождат по беззащитност. И всеки нов ден ражда нов ужас, ново зло и насилие…
     Румата погледна Кира. Тя седеше срещу Будах, не сваляше поглед от него и го слушаше, подпряла буза на юмручето си. Очите и бяха тъжни: изглежда и беше много жал за хората…”

     Послепис: Ако решите да четете книгата, търсете първото (около 1965 г.) или последното издание (от 2006г.) – от човек, многократно препрочитал „Трудно е да бъдеш бог” научих, че тези издания на романа са с добър превод.

И няколко романа фантастика, които прочетох през последните години:

ЕОН от Грег Беър

„Книга на страшния съд” от Кони Уилис

Закъснял постинг за буквите, книгите и четенето

За романа „Обитаемият остров” от Аркадий и Борис Стругацки

Из сборника „Неуговорени срещи” от Аркадий и Борис Стругацки

"Понеделник започва в събота" – автори Аркадий и Борис Стругацки

„Камъче в небето” – автор Айзък Азимов

Моята среща с романите на Урсула Ле Гуин

"Звездна вълна се надига" – от Дейвид Брин

„Гравитационната гибел на вселената” – от Айзък Азимов

„Съдба” – от Шиничи Хоши. Книга 65-та от поредица Галактика

За романите фантастика „Гейтуей I, II, III, IV” – от Фредерик Пол

За фантастиката, и за романа „Войната на ъплифта” от Дейвид Брин

Марион Зимър Брадли и нейната поредица романи за планетата Дарковър

Романа „Денят на възраждането” от Сакьо Комацу - книга номер 87 от поредица „Галактика”

За Жул Верн и романите му „Капитан Немо”, „Две години ваканция” и „Децата на капитан Грант”

+

За книгата „Малкият принц”

За книгата „Атинянката Тайс” – автор Иван Ефремов


Удивителна книга – „Земята на Коперник”, автор Михаил Рушинек

Амурски народни приказки – събрани и преразказани от Д. Нагишкин

Из книгата „Гръцка митология – За боговете на Олимп” – откъси

Басните на Езоп. За басните и удоволствието от четенето

Вечният град – автор Александър Проханов


Гатанките на баба

Весел Зодиaк












Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

1. zonko - Хм...
03.09.2007 14:20
Какво да ти кажа, аз не мога да се похваля, че съм я минал за един ден, но наистина беше увлекателно написана. За политическата сатира не мога да кажа, ако наистина тя е била основата, то мога да похваля братята за добрия камуфлаж.
Като ми поотлежа обаче (вероятно съм и забравил вече това-онова), но взе да ми се струва все по-лека и по неангажираща с прогнози и обещания за бъдещето. Най-много да я сложа в категория "тънки бъзици с лоши чичковци, които понастоящем са на власт". Или поне скоро са били... Ако толкова те влече, по-изпипан вариант на същото е "Майсторът и Маргарита" - една от най-безцелните и безполезни книги на света.
Не знам, май пак се изказах, без да имам нищо за казване...
цитирай
2. goran - :-) :-)
03.09.2007 16:57
Трябва си идеята да отлежи и ферментира, за да се превърне във вино, да е пивка, мелодична;-)

За прогнозите за бъдещето - хубаво е, че никога не се сбъдват! Че не знаем какво ни предстои – може би именно това ни прави свободни:-)

За "Майсторът и Маргарита" - :)
Поздрави, Четящи;-)
цитирай
3. injnina - Хм!
03.09.2007 22:40
Интересни неща споделяш. Но защо за толкова кратко време изгълта толкова много стр. наведнъж и трябваше да ги смилаш бързо, бързо.
Аз предпочитам такива текствове да ги дъвча бавно и с върховно удоволствие да се наслаждавам на изказа и мъдростта, която ми се разкрива.
Заинтригува ме да я потърся и да прчета тази книга.
Поздрави!
цитирай
4. posh - Горан
03.09.2007 23:09
автора на "Майсторът и Маргарита" е Михаил Булгаков и това се води като класика в руската литература, щом я учих по руска в университета. Не можах да я изтрая и се отказах да я чета още някъде в началото, но имам позната която много я хареса. Не знам, но може и да си заслужава да я прочетеш още повече ако харесваш такъв тип литература. Аз не си падам особено.
Радвам се, че има все още четящи млади хора, защото май последно време се поизгубиха им нетното пространство. Поздрави!:)))
цитирай
5. anastasiia - Много добре те разбирам, goran!:-)
04.09.2007 14:11
Когато някоя книга ме заинтригува, мога да я изчета до край, наведнъж, независимо колко страници е...:) След това, обаче, ако книгата е наситена със символика, ще се върна отново... Приятно е да четеш нещо такова, не е нужно дори да го разсимволизираш, ти просто го възприемаш, осъзнаваш и това те обогатява...Аз съм точно от тези любопитковци, които четат много:-) Със сигурност ще прочета и тази книга!:))
Усмивки!:-))))
цитирай
6. goran - Привет Нина:-)
04.09.2007 14:16
Много точен и уместен въпрос ми задаваш.:-) (И аз съм си го задавал доста пъти.)

За жалост нямам отговор – всяка книга, я чета с различно, уникално темпо:-) – понякога пълзя по страниците, а друг път спринтирам като за последно?! Наистина доста книги съм прочитал за по една нощ, изтощително е, но... (тук повдигам ръце). Случва ми се и с интересни, различни книги и със „слаби бози” – при първите от любопитство и от желание да подредя пъзела, да видя картината в нейната цялост; при вторите за да забързам действието или защото ми се чете в момента. (Май излиза, че темпото с което чета зависи от книгата и от момента).

Конкретно за „Трудно е да бъдеш бог” – мисля, че си струва да бъде прочетена;) с темпо по твои избор;-)
цитирай
7. goran - Posh, благодаря ти:-) – за инфото, за добрите думи:-)
04.09.2007 16:09
За "Майсторът и Маргарита" на Михаил Булгаков. Не можах да разбера, що за книга е, но кой знае, може да я прочета един ден.

За четенето – няма страшно Posh, много хора четат книги – някои в пъти повече от мен:-) (Преди два месеца в столична библиотека пред очите ми, една двойка, момче и момиче, взеха шест или седем книги! (Искаха да вземат още, но не им разрешиха – много били).

За университетските дисциплини – по стечение на обстоятелствата наред с металознанието, чертането, дискретната математика, информационните технологии, правото, социологическите методи, икономиката и маркетинга, съм учил и детска литература и книгознание. Дори ми бяха доста интересни – имах добри предаватели и по „детска” и по книгознание:-)

Posh, за финал поздравявам теб и всички останали четящи хора.;-)
цитирай
8. goran - Аnastasiia:-)
04.09.2007 16:15
Много ми е приятно:-) ;-) Благодаря ти за прекрасните, усмихнати редове:-)

Пожелавам ти слънчева, интересна, щастлива седмица:-) + поне едно интересно четиво;-)
цитирай
9. dadide - .
04.09.2007 23:03
Имам издание от 1990 г. на четири повести на Стругацки - "Милиард години до свършека на света", "Времето на дъжда", "Трудно е да бъдеш бог" и първата, която е най-ценната - "Пикник край пътя". По тази повест е направен филма "Сталкер" на Тарковски. Това са едни от много малкото произведения, за които не мога да реша кое повече ми харесва - книгата или филма. Невероятни са!
И за това препрочитам и гледам десетки пъти и винаги откривам нови и нови неща, недокоснали ме предишния път.
цитирай
10. goran - :-) :-) :-)
07.09.2007 14:47
Благодаря ти Dadide:-)
За интересното, допълващо инфо:-) - иска ми се, да прочета още неща от братя Стругацки:-)

За мой срам, не съм гледал и филма "Сталкер" на Тарковски, а вече няколко човека ми го препоръчвате:-) - ще гледам скоро да наваксъм и с книгите и с филмчето:-)

Поздрави:-)
и Весели, цветни почивни дни;-)
цитирай
11. dadide - :-)
07.09.2007 15:12
Непременно го направи - прочети книгата и гледай филма!
Поздрави и за теб :)
цитирай
12. goran - :-)
07.09.2007 15:45
;-) :-)

като го реализирам ще пиша:-)
цитирай
Търсене