Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.02.2008 18:21 - Книгата „Чучулигата” от Решат Нури Гюнтекин – историята на едно различно момиче
Автор: goran Категория: Лични дневници   
Прочетен: 32847 Коментари: 32 Гласове:
2

Последна промяна: 13.04.2012 22:45


     Преди десетина дни случайно попаднах на една различна книга – на романа на Решат Нури Гюнтекин „Чучулигата”.
     Избрах да прочета историята на Чучулигата заради думите: „Това е една от любимите ми книги:)" плюс любопитството ми да прочета за първи път роман написан от турски автор.
              
     Когато взимах книгата очаквах, че „Чучулигата” ще бъде различно и интересно четиво, но не и, че ще бъде толкова увлекателна, че да я прочета почти на един дъх, за има-няма три дни:-)
     Другата приятна изненада бе, че освен увлекателно четиво „Чучулигата” се оказа и широко скроена, жива книга – разказваща истински истории, повдигаща значими въпроси.:-) Четейки историята на Чучулигата направих и доста открития за живота на хората в Турция в началото на ХХ век. 
     Най-положително впечатление ми направи образа на главната героиня – Фериде ханъм, Чучулигата. Най-неразбираемо и чуждо ми бе да прочета, че в началото на ХХ век в Турция сключването на брак между братовчеди, и дори между първи братовчеди е било нещо съвсем нормално и естествено?! 
     Тук е момента да Ви предупредя, че много от мислите и действията на героите в романа изглеждат нетипични от днешна гледна точка, точно толкова, колкото скандални са изглеждали по онова време. 
     Да, главната героиня – Чучулигата не е едно от типичните момичета нито на нашето, нито на своето време, но това никак, ама никак не и пречи да бъде: силна личност и привлекателно, дори очарователно момиче, което всеки би искал да срещне:)
    ........................
      Ето и няколко цитата от книгата – приятно четене:-)
   
      
„В детските ми години съм расла като всички деца в пустинята. Фатма ме завързвала на гърба си като някакъв вързоп, разхождала ме под палещите лъчи на слънцето  и се катерила с мен по върховете на финиковите палми”
         
     „В градината имаше изсъхнало дърво. Една от нашите учителки като наблюдаваше как се катеря по него при всеки подходящ случай и как без да обръщам внимание на заплахите, скачам от клон на клон през цялото междучасие възкликнала:
      - Това момиче не е човек, а чучулига.
         
      „Чучулигата! Това име ми харесваше. То беше изгодно за мене. Винаги когато се оплакваха от някоя моя постъпка, аз свивах безгрижно рамене и отговарях:
      - Какво да правя ... Какво друго може да се очаква от една Чучулига?”

      „Има хора, които пишат сюлюс като калиграфи, но написаното от тях пет пари
не чини. А има хора, които драскат едни завъртулки и куки, прилични на мравешки крака, но каквото излезе, от тях излиза.”
 
/Сюлюс – вид почерк с арабско писмо/

 Думи на на Хаджи Калфа:
     ... „Виж го ти, мизерника му неден! Самият той малък, ама инатът му голям. Дали на просека краставица, а той рекъл: Крива е. ... Кой си ти, човече дето не харесваш хляба господен?
            Бъди умен, осъзнай се,
            ако не се осъзнаеш,
            има много да се каеш.”

    „Докторът беше доста патил в живота, чист човек. Той ме попита като се смееше все така високо:
    - Лично вас не, но вида ви познавам, дъще, вида. Този вид, който за съжаление е на изчезване от земята.
     - Като мамутите ли господине? 
     - Я ми кажете от къде попаднахте тук, вие, която сте пълна противоположност на ония грамадни, грозни слонове гиганти,  вие, мъничкото, веселото, жизнерадостното, изящното и, тъй като съм стар, мога да прибавя още красивото благородно същество?”

     „Директора се беше ентусиазирал здравата. Той викаше колкото може по-силно със своя меден глас и ме сочеше:
     - Ключовете на световната наука са в ръцете на ей тая мъничка девойка. Вия не я гледайте, че е такава дребна като фъстък. Душата и е богата. Стиснете я за гърлото, стъпете на врата й, вземете знанията от устата й, изстискайте я като лимон...

      „Доколкото разбирам, този стар доктор не служи в армията нито за пари, нито от някакво чувство за дълг. Той има само една страст: любовта му към бедните войници, които нарича „моите мили мечки”. Но не ми е ясно защо така упорито се мъчи да крие тази любов, сякаш се срамува от нея”

Послепис – август 2010 г.:
    
Тези дни четейки из блогосферата попаднах на изключително интересно представяне на романа Чучулигата в дневника на Nightwish El. Разговорихме се с авторката на блога и това ме провокира да напиша следните няколко реда с впечатления за романа:
         Решат Нури, не е обикновен човек, не е и просто добър писател.
Бил е един от най, най-образованите турци на своето време – също прогресивен и уважаван общественик. Самият Кемал Ататюрк, а и мнозина други многократно са му предлагали високи държавни постове и отличия.
         Решат Нури отказва да стане политик – избира да остане творец. И се превръща в легенда. Творбите му са преведени на десетки езици, многократно преиздавани и филмирани те са познати и обичани вече повече от сто години.
        „Чучулигата” е една от първите му творби - едва втория или третият му роман.
        Книгата е толкова силна защото в голямата си степен е биографична – Фериде е събирателен образ на жените от семейството на Решат Нури (майка, лели, сестра, любима). Според мен има и още един момент – в романа има много човешки въпроси и малкото директни отговори и читателя, неусетно става съпричастен. После ако е жена, сама започва да тълкува между редовете (или поне така предполагам), а ако е мъж хлътва по Чучулигата. Резултата – и в двата случая книгата му става близка.


Послепис.: Още няколко човешки романи, които прочетох през последните години:

Из Чудомир, трети том. Спомени, пътеписи, статии и бележки. Част първа.

23 април - Международният ден на книгата и още нещо

Из сборника разкази „Шумки от габър” на Николай Хайтов

Из „Дневникът на един геолог” от Дончо Цончев – „Човек може да си почива само когато е уморен.”

Дончо Цончев и неговите живи разкази 

Из Избрани произведения за деца и юноши от Елин Пелин

Из Приказен свят, том първи от Ангел Каралийчев

Романа „Сказание за хан Аспарух, княз Слав и жреца Терес” – от Антон Дончев

„Трите живота на Кракра”, дял I-ви – автор Антон Дончев 

За романа “Светът е голям и спасение дебне отвсякъде” – от Илия Троянов

“Родна стряха”
Учебно помагало за 1 клас + впечатленията ми от детските букварчета


Сборника „Старецът и морето” и романа „Фиеста” от Ърнест Хемингуей

„Трудно е да бъдеш бог” - автор Аркадий и Борис Стругацки 

"Понеделник започва в събота" – автори Аркадий и Борис Стругацки

За романа „Обитаемият остров” от Аркадий и Борис Стругацки

„Климати” – автор Андре Мороа 

Една малка оранжева книга със златни букви

Моята среща с романите на Урсула Ле Гуин

„Войната на ъплифта” - автор Дейвид Брин 

Амурски народни приказки – събрани и преразказани от Д. Нагишкин

За романите фантастика „Гейтуей I, II, III, IV” – от Фредерик Пол

За Жул Верн и книгите му „Капитан Немо” и „Две години ваканция” 

„Камъче в небето” – автор Айзък Азимов

„Гравитационната гибел на вселената” – от Айзък Азимов

„Земята на Коперник” - автор Михаил Рушинек 

„Малкият принц” - автор Антоан дьо Сент-Екзюпери 

„Гора” - автор Рабиндранат Тагор

Басните на Езоп. За басните и удоволствието от четенето.

„Атинянката Тайс” – автор Иван Ефремов 

Книгата „Джон Ф. Кенеди – мисли, речи & анекдоти”

Вечният град – автор Александър Проханов

„Скици с въглен”, „Стария слуга”, „Ханя” – новели от Хенрик Сенкевич, книжка номер 9 от поредица „Панорама”, издателство „Народна култура” 1974 г.

Из книгата „Гръцка митология – За боговете на Олимп” – откъси

Из карикатурите на Херлуф Бидструп

Апропо, о „Апропо”


Гатанките на баба











Тагове:   мисли,   ЧЕТИВО,


Гласувай:
2



1. mmmmmmmmm - Тази книга съм чела ...
14.02.2008 12:38
хм .... да не казваме преди колко ....Тогава бях доста разнежена,очаквах първото си дете и ме се стори много приятно четиво.Просто преди дни се сетих за нея и сега ми е много приятно,че намирам хора,които я четат:)
Върна към приятни момети от живата ми!:))
Приятен ден :)
цитирай
2. goran - Привет Ем:-) - Усмихнат ден:-)
14.02.2008 13:48
Книгата е чудесна:-) - радвам се, че ми попадна, прочетох я с удоволствие:-)
цитирай
3. анонимен - zdrawejte!!!!!
11.08.2008 21:50
"Чучулигата" е стреахотен роман.Чела сам я няколко пъти.Бих те ли ми каза ли, къде мога да му намеря другите му произведения?
цитирай
4. goran - Здрасти:-)
12.08.2008 22:19
За жалост не мога да помогна - Чучулигата е единсвената книга на Решат Нури Гюнтекин, която съм чел.

В предговора към книгата пишеше, че на български има издадени още няколко книги на Гюнтекин, би трябвало в библиотеките да ги има.:-) Може би ги има и по кашоните със стари гниги.:-) (За жалост, доколкото знам, няма нови издания.)
цитирай
5. анонимен - чучулигата
21.09.2008 19:02
Това един от най-прекрасните романи,които съм чела.Толкова много ме развълнува тази книга докато я четях. Поздравления за автора Решат Нури Гюнтекин!
цитирай
6. goran - :-)))
21.09.2008 20:12
Да, много истинска книга е:-)
цитирай
7. анонимен - strahotna e !
17.11.2008 22:19
Naistina e edin ot nai-hubavite romani, koito sam chela. Tolkova lek i uvlekatelen! Prochetoh q na edin dah. Plakah, smqh se....... V obrisuvanata istoriq ima vsichko. Napomnq mi na "Memoarite na edna gei6a", koito sashto mnogo haresvam :-)))
цитирай
8. goran - Да, „Чучулигата” е повече от увлекателно четиво.:-)
19.11.2008 19:57
За жалост не съм чел „Мемоарите на една гейша”, но след такава реклама, не мога да не ги потърся – Анонимна, кои е автора на мемоарите?

Иначе, аз докато четях „Чучулигата” няколко пъти се сещах за „Източен вятър, западен вятър” от Пърл Бък.:-) – Горещо ти препоръчвам и тази книга, но с едно наум, че книгата на Решат Нури е по-истинска.

Пс. Анонимна, ще се радвам пак да дойдеш на гости.:-) и моля те, сложи някакъв инициал под думите си, за да се познаваме:-)
цитирай
9. анонимен - anonimno
20.11.2008 10:50
i az iskam daq pro4eta no za sijalenie :( ne maga da q namerq
цитирай
10. goran - Търси я по библиотеките и по ...
20.11.2008 22:51
кашоните с книги на старо. Аз миналата седмица я видях на два пъти.
цитирай
11. анонимен - любимата ми книга
11.12.2008 17:07
прочетох тази книга на 13-годишна възраст и до толкова успя да ме впечатли, че се вдъхнових да уча френски като самата Фериде и ето ме сега уча френска филология :)
цитирай
12. goran - :-)
11.12.2008 18:25
любопитно:-)
цитирай
13. анонимен - Най-вълнуващата книга в живота ми.
12.12.2008 00:52
Това е единстваната книга, която педава всички видове емоции - радост, тъга, копнеж, щастие.
Преминах през всички тях докато четях книгата. Тя е невероятна - семпла , но толкова истинска и пълна с енергия като главната героиня - Фериде. Други книги,написани от Решат Нури са- РОМАНИ "Чучулигата" (1922) "Скрита ръка" (1922) "Дамга" (1924) "От устните до сърцето" (1925) "Нощно слънце" (1926) "Зелена вечер" (1928) "Листопад" (1930) "Дренкови клони" (1932) "Небе" (1935) "Стара болест" (1938)

Приятно четене! ;) schussy
цитирай
14. goran - :-)
12.12.2008 20:10
:-)
цитирай
15. анонимен - Чучулигата
19.01.2009 16:28
Това е и моята любима книга първо съм гледала филма, на той не беше на български, а на руски и се казваше "Каральок птичка певчет" - това са ми спомени от детството. Този филм ме накара да намеря и книгата, страхотна е.
цитирай
16. goran - :-)
22.01.2009 18:05
Всички разказват с усмивка за множеството филми правени по книгата - изпратиха ми този линк
http://www.youtube.com/watch?v=OqAMd4yYSPA
с откази от най-сполучливата екранизация на книгата.:-)

За жалост не съм гледал филма, но книгата е прекрасна:-))
Дори нещо повече, явно наистина е уникална – „Чучулигата” е най-често четеният и коментиран постинг за книга сред четиридесетте заглавия, за които съм писал в моя блог.:-)
цитирай
17. анонимен - iliana
26.01.2009 12:19
много харесвам тази книга прочетох я много отдавна ,но с удоволствие я препрочитам.Жалко че няма други преведи книги на автора
цитирай
18. goran - Привет Илиана, приятно ми е да се запознаем:-)
27.01.2009 12:16
За "Чучулигата" - :-))

За други преводи на същия автор - мисля, че има, но са правени някога през 50-те и 60-те години и после не са преиздавани. Докато "Чучулигата" е преиздавана три или четири пъти на български.
цитирай
19. goran - Тюрк - нямаше нужда! ...
16.03.2009 23:42
... Без да се замисля изтрих коментара ти.

На второ четене не бих го изтрил, но ...
Все пак моля те не го публикувай отново! - Който иска ще го намери и без твоя или моя помощ.

Много харесвам романа "Чучулигата", но аз и ти имаме принципно различна житейска позиция. - Сигурен съм, че си мъдър и възпитан човек и ще оважиш молбата ми - за което ти благодаря предварително.

Желая ти лека седмица.
цитирай
20. анонимен - Calikusu
11.06.2009 20:24
Много хубава книга, но и до сега брака между братовчеди е нещо нормално, даже в повечето семейства е за предпочитане. Имам пряк поглед върху нещата и горчив опит. А Dudaktan kalbe е нещо превъзходно , но е изключително натоварваща душата и сърцето.
цитирай
21. goran - "Dudaktan kalbe" - означава?? (Чучулигата на турски ли?)
11.06.2009 22:14
Наистина ми бе много приятно и интересно да прочета романа "Чучулигата" - затова никога не бих казал, че книгата е тежка.

"Чучулигата" е много истинска книга, а живота не е лек - затова романа не е лек, но това изобщо не означава, че "Чучулигата" не е интересно, увлекателно, динамично читиво - напротив!
цитирай
22. анонимен - Понеже в момента по Нова тв излъчват ...
14.06.2009 23:28
Понеже в момента по Нова тв излъчват сериала "Мелодия на сърцето", който е по романа "От устните до сърцето", си мисля, че може да излезе и книгата.Иначе и аз ще потърся "Чучулигата", интересно ще ми е да я прочета.
цитирай
23. goran - Струва си да я потърсите - книгата е прекрасна;-)
15.06.2009 10:21
Попитайте майка си и лелите си (може да се окаже, че я имате и в собствената си библиотека). Ако не я откриете попитайте в кварталната библиотека или я потърсите в кашоните с книги на старо.

Който търси намира;-)
цитирай
24. анонимен - Knigata
19.06.2009 16:54
Да, така е, в библиотеката открих "Чучулигата" и в момента я чета.Но много искам и "От устните до сърцето" да открия, но забравих да попитам, дано за напред да я издадат.
цитирай
25. анонимен - филм
07.08.2009 14:57
по тази книга има направен филм казва се мелодита на сърцето дават го по нова телевизия
цитирай
26. goran - Анонимна #25:-)
09.08.2009 14:46
Не е точно така - до колкото знам сериала "Мелодия на сърцето" наистина е по мотиви от роман на Решат Нури Гюнтекин, но романа се казва - "От устните до сърцето".

Освен това сериала е само по мотиви от книгата - т.е. реално няма нищо общо!! - А само използва името на Решат Нури Гюнтекин, който е изключително известен не само в Турция, а в цяла Европа, тъй като е бил един от най-бележитите турци на времето си. Бил е известен почти толкова, колкото Кемал Ататюрк! (Сравнявам го именно с него защото двамата са били съвременици един на друг.)
цитирай
27. анонимен - От устните до сърцето"
02.09.2009 22:47
Дали има някое старо издание на романа,или пък на руски ез.Някой чел ли го е,или сте чели само коментари в интернет.
цитирай
28. goran - #27 – Потърси я в библиотеките и в кашоните с книги настаро;-)
03.09.2009 22:44
Навремето (50-70 години) са издадени няколко книги на Решат Нури Гюнтекин, някои от тях като „Чучулигата” по няколко пъти.

Пс.: Но не очаквай, че книгата ще има нещо общо със сериала, със сигурност ще бъде много по-интересна, но освен имената на главните герои и местата където живеят не вярвам да имат нещо общо!

Ако не намериш “От устните до сърцето”, прочети „Чучулигата” – няма да съжаляваш, горещо ти я препоръчвам;-)
цитирай
29. анонимен - Чучулигата и Джейн Еър
11.08.2010 09:36
И "Чучулигата" и "Джейн Еър" са ми от любимите романи.
Избягвам да правя сравнения или да давам оценки за книги, защото всяка от тях ми допада по различен начин.
За мен думата класика означава, че дадена книга мога да я препрочета повече от три-четири пъти и пак да ми е интересна и да ме вълнува.
Т.е. те попадат в тази група.
:)
Nightwish El
цитирай
30. goran - Привет Nightwish El, напълно подкрепям думите ти.:-)
14.08.2010 23:20
Радвам се, че се отби на гости.:-)

Днес нямах време, но в някой от следващите дни ще допълня постинга си с линк към твоя пост за романа и коментара ми при теб.

Поздрав най-сърдечен и до нови срещи
Горан
цитирай
31. анонимен - Чучулигата - Прекрасна книга!
13.07.2011 13:43
Снощи завърших романа. Невероятен е! Не съм и предполагала, че ще е толкова интересна и лесна за четене. Който не я чел да не си губи времето, а да я намери. Поздрави на всички! lina_gp@abv.bg
цитирай
32. goran - Привет Лина, благодаря за ведрите думи
14.07.2011 08:44
"Който не я чел да не си губи времето, а да я намери" - :-)
цитирай
Търсене