Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.09.2010 22:28 - От Чудомир до Валери Петров
Автор: goran Категория: Лични дневници   
Прочетен: 5829 Коментари: 8 Гласове:
12

Последна промяна: 06.07.2012 11:50

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
        Когато в края на ноември миналата година, подтикван от библиофилска страст си купих третият том от събраните съчинения на Чудомир нямах представата, че с това ще започна първото си истинско пътешествие през българската литература.
        За мой срам тази първа истинска среща с родната ни литература се случи едва сега когато съм на път да навърша 31 години. Тъжно и жалко е, че никога до преди отминалите десет месеца не бях прочитал повече от две-три български книги годишно. Вместо това често не прочитах и една – дори и през ученическите си години.
        В резултат на това до преди 8-9 години представата ми за литература ни бе, че тя е като старинен губер или китеник, който не бих коландрил защото е твърде тежък.
        През последните 7-8 години тази ми пълна заблуда започна бавно, много бавно да се разсейва.
        Първата книга, която внесе светлина в мрака бе „Ние врабчетата” на Радичков – уникална и жива, тя успя да разчисти много от щетите нанесени ми от папагалското повтаряне и безличие от училище. За жалост една птичка пролет не прави, пък било то и гордо врабче на име „Драги ми господине”. В следващите години прочетох няколко разказа и книги, но носен от течението така и не направих следващата крачката - да чета повече. Трябваше да минат цели седем години и да прочета третият том от избраните съчинения на Чудомир за да преоткрия за себе си родната ни литература.
        Четох сборника повече от три седмици. Иначе казано, твърде дълго – получи се така не защото не ми беше интересен, а защото този трети том съдържа не разкази, а автентични статии, писма, пътеписи, мисли и спомени, които истински ме заинтригуваха и развълнуваха. Всички текстове ми бяха интересни, но това което истински ме грабна и възхити бе ръста на човека зад тях.
        Чудомир ме смая, разтърси, въодушеви. Явно ме е й провокирал да започна да търся стойностните български творци – не го усещах, но се случи. И днес знам, виновника за това е Димитър Христов Чорбаджийски (1890–1967) по известен като Чудомир и с думите си – “Учих за художник, а станах писател.”
        В следващите месеци прочетох „Дневникът на един геолог” от Дончо Цончев, сборника разкази „Шумки от габър” на Николай Хайтов, „Избрани произведения за деца и юноши” от Елин Пелин /пети том от събраните му съчинения/,  приказен свят, том първи от Ангел Каралийчев, няколко разказа на Радичков, сборника „Белият гущер” от Павел Вежинов, още няколко разказа на Дончо Цончев и първият том събрани стихотворения на Валери Петров.
        Четейки тези уникални творби, постепенно в съзнанието ми се появи усещането за пътуване, за пътешестване през паметта, езика и литературата на родината ни. Осъзнах и, че съм имал нужда от това пътешествие – не само защото ми бе истински интересно, а защото ме обогати като човек и българин. Нещо повече – помогна ми да започна да усещам и разбирам по-добре родовата ни памет, миналото и настоящето ни, а може би и бъдещето ни. Също подсили вярата ми, че и ние сме дали нещо на света, и че ще можем да градим и творим за децата и бъдещето си.     

        Озаглавих тези редове „От Чудомир до Валери Петров” защото за мен и двамата са
като същи мамути, мускетари и мечтатели обединени в едно - иначе казано, необикновено светли човеци с главно Ч.   

И още няколко мой текста за талантите български :)

Родови сънища


Спортисти победители

Старите хора и младежта

Деня на българската азбука

От Чудомир до Валери Петров


Стария цигулар, мигът и живота


Бразилия, Дилма Русеф и България

Софи Маринова и България по пътя на успеха :)

ПОБЕДИТЕЛКИТЕ :) – волейболистките на България :)

Слънце :) - Излизам на разходка :) Не се гаси туй, що не гасне!

Новият български пробив в тениса – успех и порив за нови победи :)

Избрано из впечатленията ми в блога през последните четири години – 7 част

С фотоапарат на море или морето край Китен през обектива на един любител фотограф


Плуване и саморазвитие - Уроци по плуване, година и половина по-късно.:)

Ски изкушения и двигателна компетентност












Гласувай:
12



1. pumona - Поздравявам те за хубавото намерение...
18.09.2010 23:32
отвело те там, където и мен преди години ме отведе - започнах да чета всичко от ученическите си години. И... познай... удивително и с нов поглед, абсолютно нов, почти с упрек за тогава и с радост сега.
:))))
цитирай
2. goran - Pumona, благодаря за поощряващите, позитивни думи.:-)
19.09.2010 11:40
Любопитството и любознателността от време на време носят и радост.:-) ;-)

Хубав ден ти желая:-) и до нови срещи:-)
цитирай
3. smile999 - goran
19.09.2010 13:00
още много неща ще откриваш в този така кратък живот...и винаги ще ги виждаш по различен начин!
Прекрасен ден за теб!:-)
цитирай
4. goran - Валентина, и аз мисля така:-)
19.09.2010 13:48
Светъл и усмихнат да е денят ти:-)
цитирай
5. mmmmmmmmm - Желая ти
20.09.2010 18:26
безброй щастливи мигове не само с българската литература,а с всичко българско!:)Талантлив е народа ни и заслужва да го опознаем!:)
Поздрави!:)))
цитирай
6. goran - Така е:-) – „Опознай родината за да я обикнеш.” - Алеко Константинов хубаво го е казал:-)
21.09.2010 11:08
Марияна, благодаря за подкрепата:-) Хубава седмица ти желая:-)
цитирай
7. анонимен - По един път ходим...
03.10.2010 15:51
Благодаря за споделените впечатления. И аз така последната година силно увеличих броя бълггарски книги, които чета. Страхотни неща имаме!

Поздрави,

Андрей
http://andrewnedelchevnews.blogspot.com/
цитирай
8. goran - Андрей, благодаря за коментара - радвам се да се запознаем
03.10.2010 17:15
Творците ни са неповторими - истински:-)
цитирай
Търсене